یک روانپزشک در یزد با اشاره به افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در فرد به عنوان فواید روزه داری اذعان داشت: فرد روزه دار با امساک از خوردن و آشامیدن و پرهیز از لذات انسانی اراده خود را تقویت کرده و توانمندی خود را در برابر مشکلات تقویت می نماید که این مهم عزت نفس و اعتماد او را افزایش می دهد.

دکتر امیررضا چمنی با بیان این مطلب که روز داری یکی از فرایض دینی مسلمانان است و ازطرفی بزرگترین مهمانی بشر در ماه مبارک رمضان است؛ به طوری که بیش از یک میلیارد مسلمان به مهمانی خدا می روند.بر خلاف دیگر مهمانی ها در این مهمانی مهمان با گرسنگی ، تشنگی و پرهیز از لذات و غرایض انسانی پذیرایی می شود.


وی ادامه داد: علاوه بر تاثیرات روزه بر سلامت جسم روزه داری می تواند تاثیرات مثبتی را بر بهداشت روان و روحیه فر د داشته باشد.


این متخصص اعصاب و روان گفت: یکی از مزیت های روزه داری تقویت مهارت های زندگی است؛ فرد روزه دار در طی روزه داری یاد می گیرد در برابر سختی ها، مشکلات و مسائل زندگی مبارزه کند و به عبارتی، دفاع روانی فرد افزایش پیدا می کند.


وی با اشاره به تقویت مهارت حل مسئله در فرد روزه دار به عنوان مزیت روزه داری تصریح کرد: از دیگر فواید روزه داری تمرین قاطعیت و نه گفتن است؛ فرد روزه دار به خواسته های درونی خود "نه" می گوید و هنر "نه گفتن" را در برابر خواسته های غیر معقول و منطقی دیگران تمرین می کند.


دکتر چمنی یادآورشد: یکی دیگر از کارکردهای روزه داری تمرین مهارت کنترل خشم است به نحوی که؛ اگر گرسنگی و تشنگی آستانه تحمل انسانها را کم می کند اما بر اساس آموزه های دینی و باورهای مذهبی فرد روزه دار خشم خود را مدیریت می کند و مهارت کنترل خشم در او تقویت می شود.


وی خاطرنشان ساخت: روزه دری نوعی افزایش مهارت های ارتباطی است. در ماه رمضان به علت رفت و آمدها و مهمانی ها مردم از مشکلات یکدیگر آگاه شده و اتباطات انسانی عمیق تر خواهد شد.


وی با اشاره به افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در فرد به عنوان دیگر فواید روزه داری اذعان داشت: فرد روزه دار با امساک از خوردن و آشامیدن و پرهیز از لذات انسانی اراده خود را تقویت کرده و توانمندی خود را در برابر مشکلات تقویت می نماید که این مهم عزت نفس و اعتماد او را افزایش می دهد.


این روانپزشک متذکر شد: یکی دیگر از فواید روزه داری تغییر در عادت ها و رفتارهای فرد است؛ فرد روزه دار بخاطر باورهای دینی خود سعی می کند در طی روز راستگویی، صداقت، پاکدامنی، سعه صدر، صبر، بردباری و پشتکار خود را افزایش دهد.به علاوه عادت ناپسند و رفتارهای ضد اجتماعی و برهکاری در این ماه مبارک کاهش می باد که این مهم خود منجر به تغییر در رفتار و گفتار فرد خواهد شد.


وی با اشاره به وجود شب های قدر دراین ماه مبارک افزود: فرد روزه دار در این شب ها تصمیم می گیرد که تغییر و تحول و دگرگونی در خود ایجاد کند و با ارزیابی عملکرد خود برای زندگی بهتر تصمیم بگیرد.


این روانپزشک در پایان عرایضش عنوان داشت: در ماه رمضان به علت افزایش ارتباط معنوی به فرد آرامش درونی او افزایش خواهد یافت و میزان استرس و اضطراب کمتر خواهد شد و در نهایت تلاوت دعا و مناجات های خاص در این زمان و همچنین توکل وتوسل به خدای متعال در این ماه باعث ارامش و افزایش سلامت روان فرد خواهد شد .



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا